agata

 

 

Kulturoznawczyni, kuratorka i producentka projektów teatralnych i interdyscyplinarnych. „Należy do tych kuratorów, którzy festiwal traktują jako dzieło sztuki konceptualnej, dyskursywnej. Jej autorskie projekty zawsze koncentrują się na wybranym zagadnieniu czy problemie, z którym muszą zmierzyć się zaproszeni artyści” (strona Europejskiego Kongresu Kultury). Od 2012 roku kuratoruje dla Samorządu Województwa Wielkopolskiego program społeczno-artystyczny Wielkopolska: Rewolucje, za który dostała nominację do „Paszportu Polityki” w kategorii „Teatr” (jako pierwsza w historii nagrody kuratorka i producentka teatralna) „za konsekwentną kuratorską »pracę u podstaw« burzącą skostniałe hierarchie w polskim życiu teatralnym; unikatowy pod względem ideowym i artystycznym projekt »Wielkopolska: Rewolucje« to wzór nowoczesnego, zaangażowanego, a zarazem niedogmatycznego myślenia o tym, jaką rolę odgrywa sztuka w dzisiejszym społeczeństwie”  (Anna R. Burzyńska, Gazeta Teatralna „Didaskalia”).

Była także kuratorką projektu Trickster 2011 – programu performatywnego Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu (priorytetowego wydarzenia w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej w 2011 roku). W latach 2008 i 2009 dyrektorka artystyczna Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi (wraz z Grzegorzem Niziołkiem) i wicedyrektorka Miejskiej Instytucji Kultury Miasto Dialogu w Łodzi. W latach 2004–07 związana z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, w którym szefowała festiwalowi baz@rt oraz zajmowała się impresariatem i projektami międzynarodowymi. W latach 2002–04 pracowała w Teatrze Polskim we Wrocławiu, gdzie wraz z Pawłem Miśkiewiczem organizowała Festiwal EuroDrama. Członkini rady programowej IETM / Network for Contemporary Performing Arts w Krakowie (2011) oraz zespołu eksperckiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Wykłada w Katedrze Teatru, Dramatu i Widowisk na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, gdzie prowadzi specjalizację dla kuratorów teatralnych.

 

Publikacje:                    

Agata Siwiak: Przekonfigurować system! „Dialog” 2013, nr 11.

Agata Siwiak: Kiedy mam doła, czytam tę historię o sobie, którą ci opowiadałem i jakoś mnie to wzmacnia, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2012 nr 109.

Agata Siwiak: Projekty performatywne – od estetyki o polityki, [w:] I Kongres Tańca – raport, pod red.: Julii Hoczyk i Joanny Szymajdy, wydawca: Instytut Muzyki i Tańca, współwydawca: Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.
Agata Siwiak: Pani Bausch nie jest pani warta ani jednej marki, którą na panią wydajemy!, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2011 nr 105.
Agata Siwiak: Obcy w teatrze, [w:] Energetyczne nakłucie. 20 lat Festiwalu Malta, pod red. Marcina Maćkiewicza, Korporacja Ha!art, Kraków 2010.

Agata Siwiak: Projekt Kultura [w:] Instytucje kultury w czasach kryzysu, pod red. Jacka Sójki, Przemysława Kieliszewskiego, Piotra Landsberga i Marcina Poprawskiego, Poznań 2009.
Agata Siwiak: Egzorcyzmowanie miasta. Public Movement w Łodzi, [w:] Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, pod red. Tomasza Majewskiego i Anny Zeidler-Janiszewskiej, Łódź 2009.
Malta – festiwal otwarty, Katalog Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego 2007, pod red. Natalii Dolaty, Alicji Burczak i Agaty Siwiak, Poznań 2007.
Redakcja działu Konteksty, [w:] Katalog Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta 2007, Poznań 2007.